Od 1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach sukcesywnie wprowadzane jest nowe paliwo E10. To benzyna silnikowa 95 – oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów. Zastąpi ona benzynę E5 o liczbie oktanowej 95, która zawiera maksymalnie 5% biokomponentów. Decyzja o wprowadzeniu benzyny E10 podyktowana była koniecznością wprowadzenia zmian, których głównym celem jest zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych. Zmniejszenie negatywnego wpływu sektora transportowego na środowisko i zdrowie ludzi to krok w kierunku ekologicznej motoryzacji, a tym samym redukcji emisji dwutlenku węgla.

Paliwo E10 to nie nowość. Jest szeroko stosowane w wielu krajach na świecie. Od 2016 r. jest paliwem wzorcowym, na którym testowane są pod względem osiągów i emisji nowe samochody. Polska stanie się jednym z 19 państw, które wprowadzi ten rodzaj paliwa na stacje benzynowe.

Po ogłoszeniu zmiany paliwa E5 na E10 wśród polskich kierowców zaczęły pojawiać się wątpliwości. Wielu z nich obawia się wpływu nowego paliwa na pracę silnika. W porównaniu do tradycyjnej benzyny, paliwo E10 posiada mniejszy potencjał energetyczny etanolu, co może wpływać na osiągi silnika. Dotyczy to w szczególności starszych samochodów. Okazuje się jednak, że różnica jest niewielka i dla większości kierowców może być niezauważalna.

Kolejna wątpliwość dotyczy składników nowej benzyny, które mogą mieć negatywny wpływ na pracę i trwałość wielu elementów pojazdu. Etanol jest produktem, który ma zdolność wchłaniania wilgoci. Jego zawartość w paliwie E10 może przyczynić się do zwiększenia ryzyka korozji metalowych elementów silnika. Dodatkowo obecność biokomponentów może wpłynąć na zmniejszenie trwałości paliwa i spowodować powstawanie osadów w układzie paliwowym. Dlatego niezwykle ważną kwestią jest odpowiednia konserwacja i pielęgnacja pojazdów. Regularne przeglądy, stosowanie odpowiednich środków ochrony może zminimalizować ryzyko pojawienia uszkodzeń.

Zarzutem ze strony kierowców jest również argument, że etanol spowoduje znaczny wzrost zużycia paliwa. Warto jednak zaznaczyć, że ten organiczny związek chemiczny cały czas jest dostępny w benzynach 95 i 98, jednak w mniejszej zawartości. Zwiększenie jego zawartości w benzynie E10 wpłynie na wzrost zużycia paliwa o 1 – 2%. Biorąc pod uwagę inne czynniki, które wpływające na znaczące zużycie paliw, jego rola w tek kwestii jest zdecydowanie przeceniana.

Wielu właścicieli samochodów obawiało się również, że nowy rodzaj paliwa będzie dużo droższy od dotychczasowego. Nic bardziej mylnego. Wykorzystanie bioetanolu wpływa na obniżenie kosztów produkcji paliwa. To korzystnie przekłada się na jego cenę dla konsumenta.

Rozważając wszystkie zalety i wady paliwa E10 nie można zapomnieć o najważniejszym. Nie każdy samochód jest do jego stosowania przystosowany. Korzystać z niego mogą właściciele pojazdów o zapłonie iskrowym, które zostały wyprodukowane po 1 stycznia 2010 r. Na potrzeby kierowców Ministerstwo Klimatu i Środowiska udostępniło specjalną przeglądarkę, która umożliwia sprawdzenie kompatybilności danego modelu, z danego rocznika.

Paliwo E10 jest niewątpliwie dobrym rozwiązaniem, które w dłuższej perspektywie przyniesie pozytywne skutki dla jakości powietrza, którym oddychamy, kondycji środowiska naturalnego i stanu naszego zdrowia. Niemniej jednak warto mieć na uwadze wskazane zagrożenia, które mogą wpłynąć na obniżenie komfortu użytkowania samochodu.

Wychodząc naprzeciw obawom związanym z pojawieniem się nowego paliwa E10, oferujemy dodatek smarujący do benzyny MANNOL Benzin Ester Additive 9950. Ten zrównoważony pakiet dodatków spełnia najnowocześniejsze wymagania, jest kompatybilny z każdym paliwem benzynowym, łatwo się z nim miesza i całkowicie rozpuszcza oraz gwarantuje poprawę każdego komercyjnego paliwa benzynowego, nawet jeśli zawiera etanol, nadając mu najlepsze właściwości konsumenckie.